N P K ต้องมีครบ ธาตุหลัก สารอาหารรองต้องให้อย่างถูกต้อง ผมไม่เคยคิดเลยว่าฟอสเฟตเป็นตัวแปลหลักที่ทำให้เกิดการบลูมของตะไคร่ กลับมองว่า การขาดการดูแล และความสัมพันของแสง คาร์บอนและปุ๋ยที่ไม่สมดุลมากกว่าที่เป็นตัวแปลหลักของการเกิดตะไคร่
N P K ต้องมีครบ ธาตุหลัก สารอาหารรองต้องให้อย่างถูกต้อง ผมไม่เคยคิดเลยว่าฟอสเฟตเป็นตัวแปลหลักที่ทำให้เกิดการบลูมของตะไคร่ กลับมองว่า การขาดการดูแล และความสัมพันของแสง คาร์บอนและปุ๋ยที่ไม่สมดุลมากกว่าที่เป็นตัวแปลหลักของการเกิดตะไคร่
N P K ต้องมีครบ ธาตุหลัก สารอาหารรองต้องให้อย่างถูกต้อง ผมไม่เคยคิดเลยว่าฟอสเฟตเป็นตัวแปลหลักที่ทำให้เกิดการบลูมของตะไคร่ กลับมองว่า การขาดการดูแล และความสัมพันของแสง คาร์บอนและปุ๋ยที่ไม่สมดุลมากกว่าที่เป็นตัวแปลหลักของการเกิดตะไคร่
ผมตอบแบบสั้นๆนะ โดยให้ยึดเอา N P K เป็นตัวตั้ง เป็นหลักก่อนโดยยังไม่ต้องอ้างอิงตารางนะครับ ผมก็ยังยืนยันตามเดิม ต้นไม้ทุกชนิดต้องการ N ไนโตรเจน P ฟอสฟอรัส K โปแตสเซียมครับ ต้องลองหาข้อมูลเกี่ยวกับ Estimative Index VS PMDD เอาเองนะครับ สุดแล้วแต่จะเชื่อฝ่ายได แต่ผมมั่นใจอย่างหนึ่งคือ เรารู้มาแต่ต้นว่าต้นไม้ทุกชนิดต้องการ N P K ผมจึงเชื่อ และทำตามหลักการแบบ EI เพราะเชื่อว่าต้นไม้ต้องการธาตุหลักทั้งหมด ไม่ใช้ แค่ 2 หรือแค่อย่างไดอย่างหนึ่ง การตัด P หรือ N ออกไปคงไม่เป็นผลดีต่อการเจริญเติบโตของต้นไม้แน่นอน
ผมเข้าใจว่า Blue Green มีความสามารถพิเศษในการดึงเอาไนโตรเจนจำนวนน้อยในระบบมาใช้ ทำให้ทั้งระบบไม่มี N เหลือพอให้ต้นไม้ใช้ ผมจึงบอกว่าให้เติม N ในภาวะเหล่านี้ย่อมบ่งบอกและอนุมานถึงการมีอยู่ของไนเตรทอย่างชัดเจนอีกด้วย เพราะในทางกลับกัน การมีอยู่ของไนเตรท คือการบ่งบอกว่า ไนโตรเจนไซเคิลยังไม่สมบูรณ์ ให้ง่ายและพอดีอยู่ในตาราง ก็จึงให้เพิ่ม N ครับ
เช่นเดียวกัน การมีอยู่ของแอมโมเนียซึ่งเป็นตัวกระตุ้น เขากวาง และ Cladophora ทางหนึ่งของการมีอยู่ของแอมโมเนียก็น่าจะเป็นเพราะไนโตรเจนไซเคิลที่ยังไม่สมบูรณ์ ทางแก้ก็คือให้ใส่ N และล้างทำความสะอาดกรองครับ
ประมาณนี้หละครับ
ป.ล. ผมไม่เคยบอกว่าผมแปลเค้ามานะครับ ผมบอกว่า ผมอ่าน และนำมาปรับใช้ และไม่ได้เอาแต่ของคุณ REX มาอย่างเดียว เอาของ Tom Barr , George Farmer มาด้วยครับ [on_026] แต่สุดท้ายคือประสบการณ์ตรงนะครับ
[on_018]i tried to use a bit of Google translate to read the above thread ,so may be i missed out few things "lost in translations" :) but one important factor is missing i guess that is amount of light you through in your tank, every one likes nice bright tanks , but more light means more demand for nutrients (especially Co2), and if you don't meet those demands then result is algae bloom, 90% of algae blooms are because of imbalance between light and Co2 so dudes if you have a algae bloom , 1) Be patience there is no magic key for this don't try any quick fix (avoid chemicals), try to find root cause, using chemicals is a temporary fix, don't cut down on Nutrients completely is same like keeping plants hungry 2) reduce your lights by raising your fixtures few inches above the water or you can some remove bulbs 3)crank up your Co2, step by step within few days bring up the Co2 level where your fishes & shrimps are not stressed( ex: swimming on top or gasping for oxygen) observe your fishes not drop checker color, even if your drop checker is more on yellowish side and fishes are doing well then its nothing to worry about it, 4)week by week bring your fixture down may be an inch per week ,till there are know signs of algae, while you are lowering the fixture and if you see algae raising its head, then this is considered as saturation point either raise your fixture and inch or two above the saturation point or try increasing the co2 5)frequent water changes is recommended if you have a massive algae bloom, 6)dont completely stop dosing your macros and micro nutrients NPK (macro) or micros are not responsible for algae blooms while phosphates alone itself does not contribute for algae blooms, if there are enough phosphates in tank, demand for Co2 increases and this create deficiency of co2 that triggers algae blooms 7)have a good circulation of water so Co2 and other nutrients gets well disturbed, avoid dead spots in tank , 8)having a decent surface movement of water will promote exchange of gasses, but there will a bit co2 loss , but you this will give you opportunity to inject more Co2 as surface movement draws more oxgyen to water 9)remove surface oil films if you a have one , using a surface skimmer is a good idea, 10) buy good quality Co2 diffuser, practice EI dosing, use dry ferts and save some bucks. NPK cost 300 baht in Bangkok, and for 30 inches tank it goes up till 3 years while one branded bottle will cost you twice and will last only for a month
i am not a pro but i spend 12 years in this hobby, still every day when i wake and see my tanks i have some thing new to learn
I couldn't agree with you more Aquaholic, the real purpose of this article is mainly to show that by knowing the right cause of the problem, is the key to problem solving in long run. It is the balance of the key elements which I would very much like to point out. We can have a high output light-tank up to certain wattage as long as we know the reaction of how plants take up the other resouces when light is intense. On the other hand, we can have a low light- tank if we know the compensation.
I am not a fan of using any chemical in the tank not only because of what they are but also they are not the right solution and for sure not the permanent way to fix the problem when we dealing with algae issue.
Sometimes people tent to find the quick way out on the algae issues by either applying many things at the same time, or reduce the key resources at once, not knowing which one is the right one that they should really pay attention to. I find that that is the biggest mistake which lead to many other chain of problems.
Knowing the factor which triggers the algae bloom is as simple as realizing what would be the additional or differentiation performance that we have added to the routine in the past couple weeks. It is either something is over the limit (light, and fertilize), or something is needed (CO2, Filter Circulation, Fertilize). Let's alone the water change, because that is the must. On the other hand, the present of algae in the tank is the best indicator showing what we have off the balance. I actually happy to see the algae, like I say, they show me exactly of what I have missed, so I could just directly fix the problem.
Dear Wsquare i didn't mean to say that something is wrong with your chart, i just wanted to add my 2 pennies more over i believe that "Prevention is better than Cure" so i recommend we should promote beginner to study and practice EI dosing method where NPK/micro never runs low and never off the balance, and then remaining is to guide them how to bring the balance between light and Co2 which i already explained in my previous post, i think EI dosing with a good Co2 and proper circulation pretty much answers everything in the chart which indicates the cause of most Algae's are because of low nutrients or poor maintenance so why not use these stuffs in first place, then to wait for different types of algae to tell you what is missing or excess
Dear Wsquare i didn't mean to say that something is wrong with your chart, i just wanted to add my 2 pennies more over i believe that "Prevention is better than Cure" so i recommend we should promote beginner to study and practice EI dosing method where NPK/micro never runs low and never off the balance, and then remaining is to guide them how to bring the balance between light and Co2 which i already explained in my previous post, i think EI dosing with a good Co2 and proper circulation pretty much answers everything in the chart which indicates the cause of most Algae's are because of low nutrients or poor maintenance so why not use these stuffs in first place, then to wait for different types of algae to tell you what is missing or excess
Don't worry, I am please that you are sharing the knowledge, and really thankful for that matter. I totally agree with all your said EI is a great method.